Co je dobré vědět o Apostile?

Veřejné listiny a jejich důkazní síla

apostilizace

Mgr.Jana Švihlová, LL.M. jednatel
Mgr.Jana Švihlová, LL.M. jednatel

Konzultace, rady, doporučení, zeptejte se nás.
Volejte +420 296 348 348 GSM +420 602 276 400

APOSTILA NA ÚMRTNÍ LIST

Státy Haagské úmluvy - Úmluva o Apostile.

Umrtni listPodle definice uvedené v zákoně se jedná o matriční doklad, který potvrzuje úmrtí občana. Má svou standardizovanou podobu a obsahuje tyto údaje:

  • jméno a příjmení zemřelého
  • datum narození zemřelého
  • místo a datum úmrtí
  • místo trvalého pobytu v době smrti
  • informaci o manželovi nebo manželce zemřelého

Úmrtní list vždy vydává matriční úřad, v jehož obvodu osoba zemřela, byla nalezena, případně vyložena z dopravního prostředku (kde osoba zemřela). Tento matriční úřad nejprve obdrží od lékaře list o prohlídce zemřelého, případně rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého. Poté provede zápis do knihy úmrtí. Na základě tohoto zápisu je poté možné vydat blízkým zemřelého úmrtní list.

V případě, že osoba zemřela v zahraničí, je třeba požádat na jakémkoli matričním úřadě v ČR nebo na zastupitelském úřadě ČR v zahraničí o zápis do knihy úmrtí. Tento zápis poté provádí zvláštní matrika v Brně.

Matriční úřad vydá úmrtní list:

  • manželovi nebo manželce
  • rodičům, prarodičům, vnukům nebo pravnukům, sourozencům
  • zplnomocněným zástupcům fyzické osoby, které se zápis týká (zemřelý)
  • osobě, která na vydání úmrtního listu prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo je vypravitelem pohřbu

Podle zákona má nárok na vydání úmrtního listu také:

  • fyzická osoba, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků
  • pro úřední potřebu státních orgánů nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávních celků

Reference - Apostila