Čím příjemnější prostředí, tím snazší výuka jazyka.

Jak netradičně na výuku jazyků (1.) – metoda AVGS

Léta se učíte jazyk a vlastně jste pořád začátečníci? Hledáte něco nového, něco zajímavějšího? Existují i různé alternativní způsoby výuky. Není však jednoduché vyznat se ve všech reklamních nabídkách, slibujících, že se cizí jazyk naučíte úplně jednoduše a téměř okamžitě. Pojďme se tedy postupně trochu podívat na to, jak netradiční učení jazyků funguje. A zdali vůbec funguje…

Nejprve si řekněme něco obecného o tom, co si pod pojmem netradiční výuka představit. Učení většinou probíhá v zajímavém prostředí a v malém kolektivu. V hodinách zapojíte nejen zrak a sluch, ale i další smysly. Za hodně důležitou se považuje konverzace, která probíhá ve svižném, přirozeném tempu, zkrátka jako v klasické komunikaci. Hodiny bývají hodně živé, často doplněné o fyzický pohyb, díky němuž se lépe aktivuje mozkové paměťové centrum.

Možná vám to trochu připomíná kombinaci tradičního přístupu a osvěžujících metod jako např.:

Právě tak k jazykovým kurzům přistupujeme my.

Zápory netradiční jazykové výhody

U netradičních metod je navíc bohužel trochu opomínaná gramatika. Další nevýhodou může být i ne zcela dobře proškolený lektor. Za důležité se totiž považuje, aby vyučující byl i silnou osobností, zaujal studenty a dokázal je motivovat ke spontánnímu vyjadřování.

Alternativní metody nejsou ještě zcela prověřené, dokonce ani ve světě. Vše ukáže teprve čas. To nejlepší a vyzkoušené z nich využíváme i v našich hodinách. Prozkoumejme tedy první z nich.

Metoda AVGS

Co je metoda AVGS? Pod touto zkratkou se skrývá „audio vizuální, globálně strukturální“ metoda, která používá nástroje z pedagogiky i z psychologie. V hodinách se praktikuje:

  • Stanislavského metoda učení (jinými slovy promítnutí vlastních prožitků do procesu učení),
  • Muzikoterapie (pomocí hudby v pozadí se upevňují vědomosti v paměti),
  • Alfa stav (uvolněný stav podporuje ukládání látky do dlouhodobé paměti),
  • Využití speciálních sluchátek.

Klade se důraz na střídání aktivity a dostatečného odpočinku. Spolupráci v hodinách by měla provázet uvolněná atmosféra.